- Uit Amerikaans onderzoek naar de interactie van gebruikers met merken op sociale media blijkt dat TikTok gemiddeld genomen het beste scoort.
- Het onderzoek kijkt naar criteria zoals likes, reacties en het delen van social media-posts.
- Het succes van van de korte filmpjes op TikTok verklaart waarom concurrenten als Instagram en Facebook reageren met vergelijkbare strategieën.
- Lees ook: In China mogen vrouwen geen lingerie meer showen in commerciële livestreams, dus doen mannen dat nu in hun plaats
Gebruikers van TikTok tonen zich meer betrokken bij merken dan gebruikers van Instagram, Facebook of Twitter. Dat blijkt uit een rapport voor de Amerikaanse markt door onderzoeksbureau Rival IQ, dat zich richt op de analyse van data van sociale media.
In zijn zevende Social Media Industry Benchmark Report, dat in februari verscheen, worden interacties van gebruikers gemeten, onderverdeeld in veertien verschillende sectoren. In iedere bedrijfssector zijn 150 merken vertegenwoordigd, elk met minstens vijfduizend volgers op Instagram, Twitter en TikTok, en 25.000 tot 1 miljoen volgers op Facebook. Inhoud van influencers is als een eigen sector geanalyseerd.
Rival IQ bekeek de betrokkenheid per post op basis van likes, reacties, favorieten, retweets en shares, en deelde die totalen door het aantal volgers om de percentages te berekenen.